Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende kanalen voor omgevingsmanagement?
Er zijn talloze kanalen om te communiceren met de projectomgeving. Het goede nieuws is dat de technologie de omgevingsmanager en de omgeving steeds dichter bij elkaar brengt. Het gevaar is dat zowel de omgeving als de omgevingsmanager verdwalen in het oerwoud aan kanalen. In deze blog hebben we de voor- en nadelen van de belangrijkste kanalen op een rijtje gezet. Daarnaast adviseren we hoe de kanalen elkaar versterken in plaats van tegenwerken.
Bewonersbrief
Uiteraard beginnen we met ‘the good old bewonersbrief’, omgevingscommunicatie zonder brief is als een kerkdienst zonder gebed. Onze voorspelling is dat dit voorlopig nog wel even zo blijft, zelfs in dit digitale tijdperk.
Voor- en nadelen
Bonustips
Projectwebsite
Veel impactvolle projecten hebben een eigen website waarop de omgeving alle nodige informatie vindt. Aangezien vrijwel iedereen toegang heeft tot internet, lijkt het een handig kanaal.
Voor- en nadelen
Bonustips
App
Voor alles is er een app. Dus ook voor omgevingscommunicatie. Hoewel steeds meer omgevingsmanagers een app inzetten, is er ook veel terughoudendheid. Koudwatervrees voor nieuwe technologie of zijn de twijfels terecht?
Voor- en nadelen
Bonustips
Face to face
Onder face to face scharen we voor het gemak alle fysieke communicatievormen met stakeholders, zoals inloopavonden en keukentafelgesprekken. Vaak een belangrijk onderdeel in de voorfase, maar ondergeschoven tijdens de uitvoering.
Voor- en nadelen
Bonustips
Maak een goede mix
Trap niet in de valkuil om onder het mom van ‘toegankelijkheid’ zoveel mogelijk kanalen in te zetten. Daarmee neem je namelijk het risico dat het voor de omgeving niet duidelijk is waar ze moeten zijn. Bovendien verlies je snel het overzicht en de grip en ben je veel tijd kwijt om alles actueel te houden. Je doet er verstandig aan om de kanalen elkaar te laten versterken. Gebruik het liefst één centraal informatie- en communicatiepunt, zoals een app of projectwebsite. Vanuit andere kanalen verwijs je naar deze centrale plek voor info en communicatie. Zo creëer je duidelijkheid voor de omgeving en bewaar je het overzicht en de controle.